Van kust tot kus(t)

Ik begin met enkel even de feiten van afgelopen dagen:

In Malawi hebben Nich, Lyman en ik ’s ochtends kleine visjes gevangen door te snorkelen met colaflesjes met daaraan een vislijntje. ’s Nachts zijn die visjes door Nich en mij gebruikt als levend aas aan een werphengel. Elk een mooie meerval mee gevangen.

En toen naar het noorden met nog even een grote fles zwartemarkt benzine op een heel mooi afgelegen camping terecht gekomen. Met mensen die bij een pomp water halen. Zoals van de plaatjes op tv.
Die nacht hoofdpijn, wat ik zelden heb, en een gevoel van koorts. In de loop van de dag ging het wel weer en nergens meer last van. In Mbeya (Tanzania) toch even langs een ziekenhuisje geweest om te laten controleren op malaria: 2,50 inschrijfgeld, 1,50 voor de test en gerustgesteld in een prachtig missionaris complex geslapen.

De dag erna aangehouden voor te hard rijden. Volgens oom Tanzaniaanse agent reed ik 73 waar ik 50 mocht: “Dat is dan 30.000 shilling.”. Ik: “Oef, dat is veel…(stilte)”. Geen reactie. Dan deze kaart: “Laten we maar naar het bureau gaan, want ik heb geen geld bij me. Alleen mastercard.”. Overleg volgt. Om mijn verhaal wat steun te geven haal ik wat losgeld uit mijn broekzak. De man kijkt erna, schampert en geeft me een duw richting m’n motor. Ondersteund in (gegokt) Swahilies gevloek. Dank u. Toet toet vroemmm.

De route ging door Mikumi NP. Ongelooflijk veel dieren gezien. Elke 200m stond ik weer stil voor foto’s. Met mij een man met 2 zoontjes. Aan het einde van de dag kom ik ze weer tegen in Charlize. Ze rijden achter me terwijl ik op zoek ben naar een slaapplek. Waarneer ik stop word ik uitgenodigd om bij hen thuis te slapen in Dar. Na het avondmaal een mooi gesprek waarin vader verteld dat hij 3 jaar geleden bekeerd is. Daarvoor ging hij vreemd, had schulden en dronk. De uiteenzetting van zijn ommezwaai was schitterend. Bij vertrek zegt hij dat hij voor me zal bidden. Oh ja, motor deed het 500m voor zijn appartement niet meer. Kreeg hem nog een keer aan de praat en letterlijk voor de poort stopt hij er echt mee. Alles heeft een reden.

Een paar dagen ontspannen aan de Indische oceaan volgden in Pangani, na een prachtige offroad route. Motor deed het weer perfect. Hier zag ik het licht: ’s ochtends viel er precies tussen de palmbomen een streepje zonlicht in mijn gezicht om me wakker te maken. Een godswonder.

Hier vandaan vertrokken voor een andere gigantische highlight van deze trip: mijn schatje ophalen van Kilimanjaro Airport! Die dag nog mijn eerste lekke band en 800m voor het huis van onze vriendin Wieke stopt de motor er weer mee. Alles heeft een reden. Maar ik laat me er niet door tegenhouden!

6 responses to this post.

  1. Posted by Albert Verweij on 14 maart 2012 at 11:30

    Guus, het is weer een feest om te lezen wat jij allemaal weer meegemaakt.hebt.Natuurlijk is het heel fijn dat Petra helemaal heel is aangekomen en dat jullie nu samen vakantie vieren.Lekker op safari op Zanzibar.Geniet maar samen,Albert en Tiny

    Beantwoorden

  2. Posted by Niels Volman on 16 maart 2012 at 12:38

    Hey Guus,

    Had het linkje via Peter Porte gekregen, mooi om te zien en te lezen dat het er dan toch van gekomen is. Ben al helemaal jaloers als ik die verhalen lees. Hopelijk krijg je de motor nog wel goed in orde 😉 is natuurlijk ook wel zo makkelijk.

    Groet, Niels

    Beantwoorden

  3. Posted by Antoine en Sylvia on 17 maart 2012 at 16:15

    En wat heb jij weer mazzel dat je geen bekeuring hoeft te betalen. Maar wel vervelend dat je motor er een paar keer mee gestopt is. Heel veel plezier met Petra. Geniet van het leven en doe dat nu!! groeten Syl en Toine.

    Beantwoorden

  4. Posted by Adri Zwart on 18 maart 2012 at 20:55

    Hallo Guus,

    Petra is vandaag weer terug in Nederland. Ik heb het videomateriaal gekopieerd.

    Op Youtube met een link naar mijn facebookpagina start vanaf vandaag The Road to Velp. Deel 1, Kaapstad – Namibie, staat inmiddels op het world wide web.
    Voor de volgers van dit blog : zoek op The Road to Velp of naar kanaal adrizwart1.
    De volgende link moet ook werken : http://www.youtube.com/watch?v=wqrSeraEuC0 of gewoon op Facebook kijken.

    De beelden zijn erg mooi. Digitaal loop ik af en toe vast. Wodrt vervolgd. Veel plezier verder.

    Adri Zwart.

    Beantwoorden

  5. Posted by Ronald Verweij on 24 maart 2012 at 11:54

    Gaaf filmpje!

    Beantwoorden

Plaats een reactie