“Everybody is welcome in this world”

Fabrice valt in bij de receptie van ons hostel. Hij is ‘black’. Maar mensen raken in de war, want hij praat als een ‘colored’. In een boeiend gesprek over die verdeeldheid in dit land, vraag ik hem hoe hij tegen de blanken aankijkt. In mijn ogen de onderdrukkers zoals de Duitsers bij ‘ons’ waren. En die zijn daar nog lange tijd op aan gekeken.
“Hier is apartheid in 1993 opgeheven en in 1994 is de democratie gekomen”, aldus Fabrice, ” Ik vind dat iedereen welkom is in deze wereld”. Zo, die komt even binnen… Vooral de woordkeuze ‘iedereen’ een ‘wereld’. Hij betrekt het niet op een volk of gebied of land. Let wel, is een ventje van 19 jaar die deze wijze woorden spreekt. En in zijn jeugd in een township (sloppenwijk) heeft gewoond. Sommige lessen leer je niet op school…

Wat ook lekker binnen kwam is een groepje zingende mannen. Staan we op een menukaart te kijken in Waterfront, voor ons laatste gezamelijke avondmaal, hoor je de diepe Afrikaanse klanken zoals ze bij Simon & Garfunkel zijn gebruikt. Ja, ja, ik weet het, het is voor de toeristen. Maar als het goed is, is het goed!

Wat ook goed was, waren de afgelopen dagen. Kaap de Goede Hoop, fotosessie met de pinguins, ontmoetingen met andere reizigers, Lionshead beklimmen, zonsondergang vanaf Signalhill bekijken. Heel vervelend allemaal. Laurens bedankt voor de gezellige tijd!

Wat dan niet zo goed is, is het bericht dat mijn motor is aangekomen. In Durban welteverstaan. En dat is 1648km (waarvan acte, dank pa) hier vandaan. En daar ben ik niet. Gelukkig staat hij nu op een truck deze kant op en komt hij morgen aan. Jihaa. Maar dan is het depot dicht. Jinee. Dus het wordt maandag.
Of ik me dan verveel? Nee. Dagen worden gevuld met uitslapen, leuteren, in de zon lopen, etc. En morgen rij ik met Alain mee naar Gordonsbay.

8 responses to this post.

  1. Posted by Albert Verweij on 10 februari 2012 at 12:52

    Guus,geweldig dat jij het zo naar je zin hebt en schitterende plaatjes,groet Albert

    Beantwoorden

  2. Posted by Laurens on 10 februari 2012 at 15:33

    Vriend Guus!

    Helaas zit ik weer in Nederland, zal deze vakantie niet snel vergeten. Wil je bedanken voor de leuke tien dagen die we samen beleefd hebben.

    Naast de verschillende activiteiten die we samen gedaan hebben was er ook voldoende stof om over na te denken. Je ontmoet nieuwe mensen, je hoort en ziet hoe mensen in het leven staan en je reflecteert het weer waar je zelf mee bezig bent. Jouw motorreis gaat één groot avontuur worden en je ‘rugzak’ gaat goed gevuld worden met levenslessen. Ik had graag met jou het avontuur aangegaan!

    Je eindbestemming is duidelijk alleen de weg er naar toe staat nog niet vast. Laat alles lekker op je afkomen en ga er vooral van genieten!

    Succes met je avontuur vriend en nogmaals bedankt voor de leuke tijd!

    Groet,
    Laurens

    Beantwoorden

  3. Guus kerel, prachtig stukje proza, zit hier met de tranen in mijn ogen, van ontroering wel te verstaan! Ik kijk uit naar de volgende post.

    Beantwoorden

  4. Gefeliciteerd Guus met je verjaardag.

    Beantwoorden

  5. Posted by Antoine en Sylvia Verweij on 12 februari 2012 at 12:13

    Wat leer je toch allemaal wijze lessen en dat helemaal gratis en voor niets. Ach je moet er een eindje voor reizen. Lekker uitgeslapen na zo’n verjaardagsavond? en heb je tijd gehad om al die sms’jes en mailtjes te lezen? Nog even en dan kan je je op je eigen motor zitten, heb geduld. komt allemaal goed. doe voorzichtig en stuur nog wat foto’s door.

    Beantwoorden

  6. Posted by Monique Verweij- Sapulette on 12 februari 2012 at 16:02

    Lieve Guus,

    He ouwe, tik’m aan !…. Een jaartje ouder en hopelijk ook weer wat wijzer….in iedergeval levenservaringen rijker, kijkend naar jouw belevenissen.

    Dank voor de mooie verhalen tot nu toe ! Ook ik krijg een brok in mijn keel. Jouw verhalen helpen mij om mijn aanwezige drempels over colored en black iets te verlagen. En ik praat al jaren (meer dan 10 jaar) over om naar Zuid-Afrika te gaan om de mate van “democratie” en de geweldige natuur eens te gaan ontdekken. Wie weet gaat jouw enthousiastme me nog verder helpen….

    Voor straks heel veel plezier met brommeren !..

    Ben nieuwsgierig naar jouw volgende verhalen.

    groetjes Monique Verweij-Sapulette

    Beantwoorden

  7. Posted by Marielle on 26 februari 2012 at 11:10

    Oh Guus wat gaaf allemaal! Maar euh… Hoe komt je motor nu zo ver weg?? Ik ga de rest nu lezen, ga jij lekker door met genieten en laat ons meegenieten van al je avonturen. X Marielle

    Beantwoorden

Plaats een reactie