Water valt

Begin van deze week naar Grootfontein gereden. Niet echt een fontein van vreugde. Raar stadje met veel winkels met bouwmaterialen. Volgens mij vooral voor de omliggende boeren.

Eerste regen ook gehad. En serieuze ook. Het heet regenseizoen omdat alle regen van een heel seizoen in een keer naar beneden valt. En dat 2x op een dag. Gek genoeg vond ik het wel verfrissend en zat ik na de eerste bui met goede moed op de motor. Misschien omdat ik merkte dat het wel mee viel. Niet gek koud, niet gek lang.

Op de camping bij Grootfontein gekozen voor een kamer, ondanks dat het 5 euro duurder is. De lucht zag er namelijk behoorlijk donker uit. Geen slechte keus, want het regende nu wel langere tijd. En weer serieuze regen, niet van die laffe druilregen.

De ochtend dat ik vertrok uit Swakop nog een interessante conversatie gehad met een ouwe Zweed. De man is nu in de 70 en is destijds op zijn 22ste naar Afrika gegaan als vrijwilliger (lees: het leger in). Ik had hem al een paar keer op enigzins rasitisch getinte uitspraken betrapt. Dus op de man af gevraagd: “Wat denkt u van de verschillen tussen blank en zwart?”. Antwoord: “900 jaar voor Christus hebben de zwarten het land van de orginele Bushmen af gepakt.”. En daar hadden ze geen recht op (dat moest ik antwoorden op zijn wedervraag). “Dan mogen ze nu ook niet zeuren dat de blanken het ingepikt hebben.”. Jaja. Dus we keuren het af als ‘zij’ het deden, maar keuren het goed als ‘wij’ het deden.
Vervolgens een heel epos over dat de blanken echt niet alleen het goede land ingepikt hebben, en een hele rits inclusief jaartallen van superieure blanke prestaties. Tot zover deze les.
De avond op de camping in Grootfontein werd er ook een paar keer over ‘die zwarten’ gepraat.
Volgens mij hebben de blanke bewoners nog steeds het land in bruikleen, en zouden ze daar iets dankbaarder voor mogen zijn…

Dan de trip naar de Caprivi strook: saai. De aankomst in het Mahango park: waanzinnig. You win some, you lose some. Hier zie je meer vogelsoorten in 5 minuten dan in een jaar in Nederland, lijkt het.

Via Botswana Zimbabwe in voor een van de main attracties van deze trip: de Victoria Falls.
Holy moly wat is dat indrukwekkend en superwijs!! Ik heb een tik voor het geluid van exploderend water (iedere gek, zijn gebrek). En hier kom ik meer dan goed aan mijn trekken! Ps speciaal voor Jeroen: dan heb ik het niet over de buslading Noorse vrouwen die elke avond het hostel overspoelt 😉
In 3,5 dag stroomt er net zoveel water over de 1,7 km brede rand, als de totale jaarconsumptie van de stad New York is. Ruim 5000 kub per seconde. Terecht een van de 7 wereld wonderen.

Deze dagen trek ik met Brian op. Een Canadees die backpackt door de onderste helft van Afrika. Meerdere persone vroegen al na 1 dag of we broers waren. Dus we liggen elkaar wel.

Morgen richting Zambia. Op zoek naar een nieuwe achterband. Want de huidige is zo goed als opgerookt.

17 responses to this post.

  1. Posted by Luuk on 24 februari 2012 at 17:22

    achterband nu al op kerel? my my, en dan te bedenken dat ik van egypte tot kaapstad heb gedaan met 1 set TKC 80’s (-:
    viel spass.

    Beantwoorden

    • Tja, dat krijg je met een echte motor… En veel gravel wat uitnodigt voor iets meer gaaaasssss! Zonder gekheid, de motor is iets zwaarder en het hete asfalt heeft ook niet echt geholpen in Namibie. Denk ik.

      Beantwoorden

  2. Posted by Albert Verweij on 24 februari 2012 at 21:38

    Je leert nog eens wat tijdens je reis en regenkleren heb jij natuurlijk niet mee.Via een site van Namibië hebben wij mee kunnen kijken waar jij al geweest bent en daar staan prachtige foto’s bij en leuke stukjes beschreven.Zo kunnen wij een indruk krijgen wat jou elke dag overkomt.Sterkte met het zoeken naar een band en jij krijgt hem van ons nog voor je verjaardag,groetjes Albert en Tiny

    Beantwoorden

  3. Posted by Erna Verweij on 25 februari 2012 at 19:20

    Hay Guus,
    Helaas hebben we je niet kunnen feliciteren op je verjaardag vanwege serieuze computerproblemen.
    Dat alles nu achter de rug. (ja,waar maak je je druk om)
    Dus alsnog van harte.
    Heb nu net je verslagen gelezen, en kerel wat indrukwekkend.
    Uit de mails begrepen dat de Verweij’s rijk vertegenwoordigt zijn daar.
    Leuk om te weten.

    Nu kan ik je elke dag volgen, en zal dat ook zeker doen.
    Het beste Guus.

    groetjes,
    Erna
    en Leo

    Beantwoorden

  4. Posted by Marielle on 26 februari 2012 at 11:18

    Guus; wat gaaf! Wat maak jij mooie momenten en gesprekken mee. Maar euh… Nog war foto’s hiervan pls?!

    Beantwoorden

    • Internet lag hier een tijdje plat, net als het stromende water sinds een aantal dagen. En als het werkt ben ik blij dat ik wat tekst kan versturen. Zelfs dat duurt lang. Dus foto’s laten even op zich wachten tot een goede internet verbinding in Tanzania?

      Beantwoorden

  5. Posted by Adri Zwart on 26 februari 2012 at 14:39

    Hoi Guus,

    We blijven je volgen. Ik hou inmiddels op Facebook een routekaart bij. Kan iedereen zien waar je op dit moment zit. verder op Facebook een mooi stukje film geplaatst van de Victoria Watervallen. Zo hebben we een indruk wat jij ook gezien hebt. Verder kwam ik op Youtube veel informatie tegen van de Chinezen in Zambia. Die schijnen daar inmiddels de kippenfokkerijen en de vleeshandel grotendeel in handen te hebben. Heb je daar iets van kunnen zien ?

    Adri

    Beantwoorden

    • Alles wat ik weet is dat de regering voornamelijk hun aandeel in de kopermijnen verkocht hebben aan de Chinezen. En dat ze daardoor geen profijt hebben van de stijgende koperprijs. Korte termijn gedachte pakt nu toch iets minder goed voor ze uit.

      Beantwoorden

  6. Hoi Guus,

    Altijd leuk als je een kado krijgt. En nog wel een kado welke je een beetje grip geeft op de wereld…

    Nog meer veilige km’s gewenst vanuit Geldermalsen.

    Groeten,
    Marc

    Beantwoorden

  7. Posted by Jan-Evert on 26 februari 2012 at 21:54

    Hee Guus,

    Leuke website, leuke teksten. Kerel, jij kan leuk schrijven! Ik volg de website al een tijdje, nu toch maar eens even schrijven. Goed om te weten dat jij en je KTM zich goed houden. Die eenzaamheid waar je het vooral in je vorige blog over had is ook weer een ervaring op zich natuurlijk, de interessante mensen die je ontmoet ook.

    Ik zou je laten weten hoe het schaatsen ging. Ik was met Johan (Laurens was in Oostenrtijk) en het was leuk en het ging goed! De instructeur begon een heel verhaal dat het maar goed was dat ik geen klapschaatsen had, omdat ik erg met de punten afzet. Klapschaatsen verergeren dat. Heb maar niet gezegd dat het wel klapschaatsen zijn en heb de vastzetpin maar laten zitten…

    Nou ik ga weer verder kijken naar de voorrondes van het Eurovisie songfestival. Ja, je mist wel wat hoor in Zimbabwe : )

    Groetjes van Jan-Evert
    P.S.1. nog ambtenaren kunnen omkopen met de oud-Hollandse snoepjes?
    P.S. 2. Kwam Petra nog tegen in de trein. Je krijgt de groetjes van haar : )

    Beantwoorden

    • Dank! Doe mijn best.

      Ambtenaren zijn hier net zo betrokken als de ambtenaren in NL met hun werk. Met veel enthousiasme wordt je ontvangen, blij dat ze wat voor je kunnen betekeken en verguld van vreugde als ze de enige stempel zetten die je nodig hebt… naught!! Gewoon wachten, en nog eens vriendelijk aanwijzen dat je daar een stempel wilt.

      Doe mijn schatje de groeten terug! Over een weekje kan ik het zelf, zin in!

      Beantwoorden

  8. Da’s wel een heel goedkope manier om een reactie te ontlokken aan een verder niet gespecificeerde “Jeroen”. IK kan me in ieder geval NIET voorstellen dat dat betrekking heeft op mij… Maaruh, welk hostel is dat precies. Niet dat ik iets te klagen heb in zonnig Thailand….
    Hey, zie je later… en succes met het vinden van bandjes!

    Beantwoorden

    • Shoestring in Vic Falls. En uiteraard bedoelde ik daar geen specifieke Jeroen mee 😉 Haha.
      Bandje zat er mooi op tijd op voor de echte grote mannen weg. Verbaas me nog steeds dat ik hem niet 1 keer neergelegd heb op dat stuk.
      Geniet ze daar en zie je in NL!

      Beantwoorden

  9. Posted by Ronald on 28 februari 2012 at 23:15

    Leuk dat zo te lezen je geniet wel en daar is het toch om te doen. Maar regen hoort er ook bij. Wij zijn nu bij Ronald, Monique en Francine vanwege de fantastische koffie die we daar kunnen drinken. Gelijk maar jouw blogs aan het lezen. Vrijdag zijn we naar de dierentuin geweest met Luca en Gianni dus ook wij hebben vogels en dieren gezien maar niet zo veel als jij. De hartelijke groeten van ons Aad & Lia

    ps. Albert&Tiny: Ronald heeft ook zijn achterbanden opgerookt ……

    Beantwoorden

Plaats een reactie